Καταστήματα Μίνι Μάρκετ

Πώς τα μίνι μάρκετ μπήκαν στη ζωή μας

Μίνι μάρκετ, convenience store, corner store, dépanneur, potraviny. Οι ονομασίες των μίνι μάρκετ ποικίλλουν ανά τον κόσμο, όπως και να έχει, όμως, η ιδέα παραμένει η ίδια. Τα μίνι μάρκετ είναι καταστήματα με περιορισμένη, συνήθως, έκταση, καθώς και μη ευρεία, σε γενικές γραμμές, ποικιλία από προσφερόμενα προϊόντα. Τα μίνι μάρκετ βρίσκονται σε κάθε μέρος του κόσμου και -ας το παραδεχτούμε- είναι εδώ για να διευκολύνουν τη ζωή μας, τόσο λόγω της συχνότητας στην οποία αυτά συναντώνται, όσο και χάρη στο συνήθως διευρυμένο ωράριό τους, που στοχεύει στην καλύτερη εξυπηρέτηση του κάθε πελάτη. Πολλά μίνι μάρκετ, μάλιστα, παραμένουν ανοιχτά καθ’ όλη τη διάρκεια του εικοσιτετραώρου, γεγονός το οποίο περιορίζει ιδιαίτερα τον ανταγωνισμό, ιδίως κατά τις βραδινές και πρώτες πρωινές ώρες.


Όπως είπαμε, η λειτουργία των μίνι μάρκετ έγκειται στην πώληση μίας συγκεκριμένης, όχι τόσο μεγάλης, σε σχέση με εκείνη των σούπερ μάρκετ, γκάμας προϊόντων. Κατά τη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, οι τιμές των προϊόντων που πωλούνται στα μίνι μάρκετ είναι αισθητά υψηλότερες, συγκριτικά με αυτές των σούπερ μάρκετ. Κάτι τέτοιο, όμως, οδηγεί σε πολύ πιο σύντομες ουρές στα ταμεία των μίνι μάρκετ, σε σχέση με την ατελείωτη, σε ορισμένες περιπτώσεις, αναμονή στα σούπερ μάρκετ.

Σε κάθε περίπτωση, πολλές είναι οι φορές που τα μίνι μάρκετ είτε μας έχουν σώσει πολύτιμο χρόνο της ζωής μας, καθώς όλοι έχουμε ένα μίνι μάρκετ στη γειτονιά μας, είτε μας έχουν βοηθήσει να βρούμε εύκολα και γρήγορα το τελευταίο προϊόν στη λίστα με τα ψώνια, που όμως ξεχάσαμε να αγοράσουμε από το σούπερ μάρκετ. Ας ρίξουμε μια ματιά στην ευφάνταστη ιδέα του μίνι μάρκετ, υπογραμμίζοντας τους τρόπους με τους οποίους επωφελούμαστε από την ύπαρξή του και πώς αυτά μετετράπησαν σε αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας.

Πώς προέκυψε η ιδέα του μίνι μάρκετ

Ήταν Μάιος του 1927 όταν ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης λιανικής πώλησης πάγου Southland Ice Dock, Jefferson Green (κατά κόσμον “Uncle Johnny”) προέβη στη συνειδητοποίηση ότι το ωράριο των σούπερ μάρκετ δεν ικανοποιεί το μέσο καταναλωτή και ότι πολλοί ήταν εκείνοι που χρειάζονταν είδη πρώτης ανάγκης, όπως το ψωμί, το γάλα και τα αυγά, ακόμα και πέραν του συνηθισμένου ωραρίου. Η ιδέα της διαρκούς παροχής βασικών προϊόντων στον καταναλωτή μετουσιώθηκε σε πράξη, όταν τα καταστήματα της προαναφερθείσας επιχείρησης προχώρησαν στη διεύρυνση όχι μόνο του ωραρίου λειτουργίας τους, αλλά και της ποικιλίας των προϊόντων που προσέφεραν. Η γέννηση ενός πρωτοποριακού για την εποχή καταστήματος που βασιζόταν στη διευκόλυνση του καταναλωτή ήταν γεγονός, με την ονομασία 7-Eleven Inc., που έμελλε να γίνει ένα από τα πλέον γνωστά ονόματα επιχειρήσεων στην ιστορία της διεθνούς λιανικής πώλησης. Με περίπου 70.000 καταστήματα σε όλο τον κόσμο σήμερα, ο Jefferson θεωρείται εμπνευστής της επιχειρηματικής ιδέας του μίνι μάρκετ, το οποίο ξεκίνησε διατηρώντας τα προϊόντα φρέσκα χάρη στον πάγο που πωλούσε η επιχείρησή του στη γωνία της 12ης οδού και της οδού Edgefield στο Ντάλας του Τέξας, και συνέχισε διευρύνοντας τα παρεχόμενα προϊόντα και τις υπηρεσίες του, ανάλογα με τις ανάγκες της εκάστοτε γεωγραφικής περιοχής που εξυπηρετούσε.

Πώς τα μίνι μάρκετ ευνοήθηκαν από τις μεταναστευτικές ροές

Η επέκταση των μίνι μάρκετ στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής σημείωσε ραγδαία αύξηση μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, συμβαδίζοντας με την ιδέα του αμερικανικού ονείρου και των τεράστιων μεταναστευτικών κυμάτων από ευρωπαϊκά και μη κράτη, που επέλεξαν να την κυνηγήσουν. Μία μεγάλη μερίδα μεταναστών δραστηριοποιήθηκε σε μίνι μάρκετ, καθώς πρόκειται για επιχειρήσεις που δεν προϋπέθεταν μεγάλο κεφάλαιο για την έναρξή τους, τη στιγμή που το προκαθορισμένο επιχειρηματικό μοντέλο, η ευχέρεια στην εύρεση ενός μεγάλου πελατολογίου και τα χαμηλά λειτουργικά κόστη συγκαταλέγονταν στα οφέλη που οδήγησαν στην επιτυχία τους. Συν τοις άλλοις, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που μετέτρεψαν το ιδιόκτητο μίνι μάρκετ τους σε οικογενειακή επιχείρηση, μειώνοντας, κατ’ αυτό τον τρόπο, ακόμα περισσότερο τα πρόσθετα κόστη που θα προέκυπταν από την απασχόληση προσωπικού. Ακριβώς το ίδιο μοντέλο, μάλιστα, υιοθετήθηκε με την πάροδο των χρόνων σε μία πληθώρα κρατών του κόσμου. Παραδείγματος χάρη, τα μίνι μάρκετ στην Τσεχία και τη Σλοβακία ανήκουν σχεδόν σε απόλυτο βαθμό σε μετανάστες από το Βιετνάμ. Αντιστοίχως, τα μίνι μάρκετ της Γαλλίας και της Ισπανίας αποτελούν κατά βάση ιδιοκτησία της αξιοσημείωτης μειονότητας Αράβων και Εβραίων μεταναστών.

Πώς τα μίνι μάρκετ έγιναν αναγκαία για τον μέσο καταναλωτή

Από τη δεκαετία του 1950 και έπειτα, οι μεταναστευτικές ροές είχαν, πλέον, εδραιωθεί για τα καλά σε όλη την επικράτεια των Ηνωμένων Πολιτειών. Όλο και περισσότερες οικογένειες μεταναστών κατέκλυσαν κάθε μεγάλη πόλη της χώρας, καθώς και τα προάστια αυτών, με αποτέλεσμα έναν ολοένα και αυξανόμενο αριθμό να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί κατ’ αποκλειστικότητα από τα σούπερ μάρκετ της περιοχής. Ο λόγος είναι ότι τα τελευταία ήταν μικρά σε αριθμό και στρατηγικά τοποθετημένα, έτσι ώστε ένα σούπερ μάρκετ να εξυπηρετεί μία αρκετά ευρεία περιοχή, σε αντίθεση με τα μίνι μάρκετ, η επέλαση των οποίων σε κάθε γειτονιά συνεπάγεται την άμεση και εύκολη εξυπηρέτηση κάθε ατόμου, συμπεριλαμβανομένων και των κατοίκων των προαστίων, που συχνά διέμεναν αρκετά μακριά από το κοντινότερο σε αυτούς σούπερ μάρκετ. Σταδιακά, τα μίνι μάρκετ κατάφεραν να αποκτήσουν απήχηση εφάμιλλη με εκείνη των σούπερ μάρκετ, καθώς επεκτάθηκαν τόσο στα προάστια, όσο και σε λεωφόρους και εθνικές οδούς, συνήθως συστεγαζόμενα με πρατήρια βενζίνης, ενώ η ποικιλία των προϊόντων που προσφέρουν ξεκίνησε να διευρύνεται πέραν των βασικών ειδών.

Πώς καθιερώθηκε το εικοσιτετράωρο της λειτουργίας των μίνι μάρκετ

Σε πολλές χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων, σε κάποιο βαθμό, και η Ελλάδα, η λειτουργία των μίνι μάρκετ είναι συνώνυμη με το εικοσιτετράωρο ωράριο, το οποίο τείνει να διευκολύνει την εξυπηρέτηση κάθε καταναλωτή. Το εικοσιτετράωρο ωράριο των μίνι μάρκετ άργησε αρκετά να υιοθετηθεί, καθώς αρχικά επικρατούσε το ωράριο από τις 7 το πρωί μέχρι τις 11 το βράδυ, εξού και η ονομασία 7-Eleven. 36 χρόνια μετά την ίδρυση του πρώτου καταστήματος και κατόπιν της λήξης ενός αγώνα ποδοσφαίρου στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, στην πρωτεύουσα Όστιν, το τοπικό μίνι μάρκετ της 7-Eleven κατακλύστηκε από πελάτες και, ως εκ τούτου, έμεινε ανοιχτό όλο το βράδυ, σημειώνοντας πρωτόγνωρες πωλήσεις και ανοίγοντας το δρόμο για την καθιέρωση του εικοσιτετραώρου της λειτουργίας των μίνι μάρκετ σε πολιτείες όπως το Λας Βέγκας. Αν και θεωρήθηκε από πολλούς ως σύστημα άκρως καπιταλιστικό, το εικοσιτετράωρο ωράριο των μίνι μάρκετ εκτιμάται πως δημιούργησε πλήθος νέων θέσεων εργασίας, αφού άνοιξε το δρόμο για μία επιπλέον βάρδια, ενώ ξεκίνησε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σύγχρονου πολίτη των Ηνωμένων Πολιτειών, πολλοί εκ των οποίων αδυνατούν να συμβαδίσουν με τις τυπικές ώρες λειτουργίας των σούπερ μάρκετ.

 

Αναζητήστε μίνι μάρκετ στην περιοχή σας στο f-all.gr

Αναζητήστε μίνι μάρκετ στη Λάρισα στον επαγγελματικό οδηγό της πόλης.



Kατηγορίες